ARKIV

15. jul. 2012

Godt nok har jeg været.....

......stille et par dage, men til gengæld har jeg hele to anmeldelser til jer - endda i to forskellige genre.

Dagen i dag har været brug i afslapningens tegn. Egentlig skulle vi havde været afsted til træning, men efter morgenmaden aflyste vi træningen og kravlede tilbage i seng med hver vores bog......det var fantastisk. At putte sig under dynen og læse, kravle længere og længere ned under den og ind i bogen - måske lige lukke øjnene et par minutter - se det er rigtig søndag for mig. Bagefter stod den på rengøring og seriøs oprydning, godt blandet sammen med bollebagning og hyggelig gæstebesøg. Nu står den på blogindlæg og Tour de France, så det er alt i alt en perfekt søndag so far.

Måske undrer det jer, at jeg har været så stille de sidste dage, men jeg har haft rigtig travlt med et lille projekt - projekt iPad for jeg har nemlig fået en iPad. Egentlig ville jeg ikke have en, men så skete der dejlige ting, som gjorde det muligt, og jeg må indrømme at jeg er hammer glad for den, og jeg har nærmest ikke sluppet den siden i fredags, så jeg har slet ikke haft tid til at tænke på bloggen. Eller jo jeg har lavet mig sådan en smart lille "app"-ting, så bloggen nu ligger på min iPad som et lille ikon, men jeg har slet ikke fået tænkt en tanke, som jeg kunne skrive ned.

Billedet er lånt her

Jeg har spillet forskellige spil - og lige nu er jeg helt forgabt i mindfeud, wordfeud, rumble og sjovest af alt Song pop free.
I sidste nævnte skal man gætte kunstnere, sange og bands ud fra en lille melodistump, og man kæmper så mod hinanden. Det er smadder sjovt, hvis man holder af quizspil.

Billedet er lånt her


Men men men jeg har også fået læst. Den ene i sidste uge, og så har jeg foruden "Den gyldne nøgles vogtere" også læst en anden roman i denne her uge.

Jeg har nemlig læst en fantasyroman for børn/unge "Jagten på det hellige barn" af Lene Møller Jørgensen, og så har jeg jo også læst en dybere chick-litroman nemlig "Så kom du" af Jennifer Weiner.


For begge bøger gælder det, at jeg lige skulle igang med dem, men da de først fangede mig, så læste jeg resten af romanen stort set ud i en køre.

"Jagten på det hellige barn" handler om kropigen Sanaa, som baby blev forladt af sin mor og afleveret på kroen. Siden har nu arbejdet for føden, og nu nærmer tiden sig, hvor hun får besøg af månen, og derfor kan videresælges til en mand. Det ønsker Sanaa ikke, for hun vil finde sin mor. Derfor har hun aftalt med kroens kok Oka, som er dværg, at de sammen skal flygte og finde Sanaas mor. Inden de kommer så langt bliver fortællingen vikler ind i kampen mellem det gode og det onde. Kokken sælges til en omrejsende mand og dennes kone, og Sanaa sælges til en af stamgæsterne på kroen. Inden lykkes det Sanaa og Oka at aftale et møde sted, og det lykkes dem hver især at flygte - og mødes. Da de mødes og starter deres rejse mod Sanaas mor vikles de samtidig ind i jagten på det hellige barn og dets bærer og kampen mod den onde Varg.

Bogen er relativ let læst, og den har enkelte svage overgange mellem et par kapitler, men ellers er den velskrevet, spændende og fængende. Den anbefales til unge læsere eller som højtlæsning - og ikke mindst til voksne, som holder af børne- og ungdomslitteratur.

Billedet er lånt her


"Så kom du" er en anderledes chick-lit roman, hvor vi følger vi forskellige kvinder, hvor deres historier langsomt flettes ind i hinanden. Den ene er en ung collegestuderende som donerer sine æg til fertilitetbehandling for at skaffe penge til sig selv og sin far, en anden som møder en ældre mand og går i fertilitetsbehandling, en tredje som er studerende og datter til den ældre mand og en fjerde som vælger et liv som rugemor. Langsomt kommer vi under huden på hver af kvinderne, som på skift får taleretten, og man kommer til at forstå og holde af hver enkel af dem. De har hver i sær deres udfordringer, men inden de år set sig om er deres liv flettet sammen af noget, som de slet ikke havde forestillet sig


Bogen er svær at komme i gang med, og det er svært at komme i gang med at lære de fire kvinder at kende. Men når man først har vænnet sig til fortællerstilen, så flyder det rigtig godt. En chicklit-roman som rummer mere end bare god underholdning, for den sætter også spørgsmålstegn ved nogle værdier omkring ægdonation, rugemødre, gamle mødre, kærlighed og familieforhold. Skøn bog!


Billedet er lånt her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Smid endelig en kommentar